ARN1694-yrkesroll-Mikael-bild.jpg

📝 Hva heter du, og hva jobber du med hos Arvid Nordquist?

- Jeg heter Mikael Öfverstedt og er Key Account Manager for grossister og travel retail-kunder, innenfor forretningsområdet Out Of Home. Våre kunder betjener sluttforbrukere innen hotell, restaurant og kafé, samt fly-, tog- og rederinæringen. Min jobb er å optimalisere salget av vår produktportefølje i disse kanalene og skape bærekraftige forretninger som gagner både oss og våre kunder.

📝 Hvilke egenskaper er gode å ha i jobben din?

- Som nevnt tidligere er bærekraftige forretninger viktig, og det forutsetter gode forretningsrelasjoner. Relasjonsbygging er en av de absolutt viktigste oppgavene, og det innebærer god dialog, gode avtaler og evnen til å se både utenfra og innenfra. Man må kunne forstå hele kjeden hvor våre produkter inngår, slik at forretningen føles bra hele veien til sluttforbrukeren – og det krever at man i min rolle er genuint interessert i kunden. Forretningsforståelse og kunnskapstørst når det gjelder produktporteføljen er også viktige hygienefaktorer som må nevnes!

📝 Hva brenner du ekstra mye for i rollen din?

- Å få på plass lønnsomme forretninger og få dem til å vare over tid. Det er mitt overordnede mål med alt jeg gjør. Det finnes ulike deler av arbeidshverdagen som er spesielt morsomme, for eksempel å skape kundetilpassede pakkeløsninger for våre produkter, effektivisere vareflyten og ikke minst selve relasjonsbyggingen. Hvis kundene har det bra, øker sjansene for at vi har det bra, men det gjelder å sette de riktige KPI-ene i arbeidet slik at relasjonen bygger på langsiktighet, lønnsomhet og kvalitet.

📝 • Hva er det beste med å jobbe som KAM hos Arvid Nordquist?

- Det er flere ting! En av dem er at produktporteføljen er så allsidig; det finnes en kompleksitet i kategoriene, som er en herlig utfordring. Vi selger produkter innen fire områder: Kaffe & Te, Vin & Øl, Dagligvarer samt Non Food (husholdningsnære produkter innen vask, rengjøring og lignende). Innenfor disse områdene har vi rundt 140 merkevarer og godt over 1300 produkter, så det er alltid noe nytt å lære og tilby kundene. Like viktig er selve bedriftskulturen, arbeidsmiljøet og erfaringen som finnes innenfor Arvid Nordquists vegger. Hvis man brenner for handel, kan man knapt ende opp et bedre sted enn et selskap som sprang ut fra en kolonialbutikk i 1884 og har drevet med handel siden. Det er motiverende å jobbe i et miljø med så mye tradisjon, erfaring og profesjonalitet. Som ren bonus kommer selvfølgelig det faktum at jeg drikker Sveriges beste og mest bærekraftige kaffe hver dag, rett fra vårt eget brenneri!